THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Americká kapela (presnejšie skôr menší gitarový orchester) TONE vydáva nasledovníka svojich predchádzajúcich piatich počinov v stajni Neurot Recordings, známej ako domov žánrovo rôznorodých atypických experimentálnych zoskupení a projektov. Čisto inštrumentálna záležitosť zaujme už nezvyčajnou zostavou zahŕňajúcou piatich gitaristov, basáka a dvojicu bubeníkov, čo môže byť dobrým reklamným ťahom, lákajúcim zvedavcov, vyhľadávajúcich nové impulzy a zaujímavý prístup k hudobnej tvorbe. Za pozornosť stojí aj fakt, že ako producent dohliadal na TONE istý pán Robbins, ktorý sa blysol napríklad spoluprácou s nádejnými MURDER BY DEATH.
Pri pohľade na rozhodne nevšednú zostavu možno od produkcie TONE čakať naozaj všeličo – od poriadne hutnej gitarovej smršti po chaotickú zmes, kde jednotliví hráči nevedia zladiť svoju hru do súvislého celku. Na „Solidarity“ je našťastie evidentná snaha kapely o precíznosť a koncentrovaný výkon, ktorého výsledkom sú svojské kompozície s premyslenou stavbou a gradáciou od počiatočného, často veľmi jednoduchého motívu po záverečné finále so zapojením sa všetkých nástrojov. Možno pozorovať istú myšlienkovú spriaznenosť s tvorbou populárnych ISIS, alebo ich epickejšej rockovej obdoby RED SPAROWES, avšak so scénou, ktorú uvedené formácie zastupujú, majú pramálo spoločné. TONE sú v porovnaní s ISIS jemná rocková záležitosť a oproti RED SPAROWES z ich skladieb necítiť ťaživý atmosférický opar. Z ich prístupu počuť výsostnú koncentráciu na hudbu a tón, skôr štruktúru skladby, než konkrétne posolstvá a nálady. Skladby, hoci nevynikajú virtuozitou jednotlivých hráčov, nestrádajú na zaujímavosti, spáde a členitosti. Miestami mi dokonca vzdialene evokujú sprievodnú hudbu z akčných seriálov obdobia prelomu sedemdesiatych a osemdesiatych rokov. Za najvydarenejšie považujem vrcholiace časti skladieb, kedy hlavne dokonale synchrónny nástup oboch bubeníkov dodáva hudbe potrebnú hĺbku a hutnosť (záver „Confidence And Progress“, „Sketch“ alebo doznievanie „Moonpony“), alebo keď pätica gitaristov, z ktorých každý hrá svoje, v zásade veľmi jednoduché motívy (líšiace sa vzájomne neraz možno o pár tónov), vo výslednom celku tvorí ťažko opísateľný, ale príjemný zložený zvuk („Texas“, „Towers“).
Nezvyčajná zostava TONE, a z nej vyplývajúca produkcia, môže byť aj ich najväčšou slabosťou. Vo viacerých skladbách sa objavia hluché miesta, ktoré však majú svoje opodstatnenie v štruktúre skladby, čo ale vo podobe monotónnosti odrádza najmä pri prvých vypočutiach „Solidarity“ a zvádza k škatuľkovaniu na preceňovanú pseudoalternatívnu záležitosť. Na produkciu tohto typu treba mať vyslovene náladu, ja sa však ani po niekoľkých mesiacoch nedokážem zbaviť pocitu, že to s toľkými nástrojmi mohlo byť aj lepšie.
Nezvyčajná, ale prístupná inštrumentálna hudba a nenápadne experimentálny rock od kapely, ktorá však celkom nevyužíva svoj potenciál.
7 / 10
Andy Myers
- perkusie
Dennis Kane
- basgitara
Doug Wandell
- gitara
Geordie Grindle
- gitara
Gregg Hudson
- perkusie
Jim Williamson
- gitara-baritone
Norm Veenstra
- gitara
Steve Willet
- gitara
1. Confidence And Progress
2. The Unwilling
3. Towers
4. Sketch
5. Evolution
6. Moonpony
7. Texas
Solidarity (2006)
Ambient Metals (2003)
Alhambra 7" vinyl (2001)
Structure (2000)
Sustain (1996)
Build EP (1994)
Vydáno: 2005
Vydavatel: Neurot Recordings
Stopáž: 53:42
Produkce: J.Robbins
Studio: Phase/Inner Ear
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.